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중국경제는 우리가 생각하는 것 이상으로 더 심각한 상태인가? (외신 번역)

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by 21세기 나의조국 2016. 4. 15. 12:54

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중국경제는 우리가 생각하는 것 이상으로 더 심각한 상태인가? (외신 번역)

 


 

1. 중국 경제가 잇단 서프라이즈 지표를 내놓고 있다는데…

2. 중국경제는 우리가 생각하는 이상으로 심각한 상태인가?

 

 

아래의 글이 중국 경제와 관련한 문제를 아주 적절하게 지적하고 있어서 전문을 번역해서 소개 드립니다.

( 글은 무흔 님께서 소개해주셨습니다)

 

 

 

자료의 출처 링크 :

http://wolfstreet.com/2016/04/12/china-rail-freight-volume-plunges-2016-2015-economy-even-in-deeper-trouble/


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중국경제는 우리가 생각하는 이상으로 심각한 상태인가?

Is China’s Economy in even Deeper Trouble than We Think?

by Wolf Richter • April 12, 2016

(번역: 우리미래연구소의 세일러)

 

 

 

철도화물 운송량이 2007 수준으로 곤두박질치다

Rail freight volume plunges to 2007 levels.

 

 

철도화물 운송량은 중국의 상품 생산과 상품 소비 경제 동향을 보여주는 지표다, 제조업, 건설, 농업 같은 것들만이 아니라 소비재도 포함하는 것이다. 이와 같이 철도화물 운송량은 상품에 대한 소비 지출 동향을 보여주는 지표이기도 것이다. 아아, (그런데) 철도화물 운송량이 붕괴하고 있다: 금년 1분기의 기록은 1 전체의 운송량으로 환산해볼 경우 지난 2007 이래 없었던 수준으로 되돌아가버리는 것이다.

 

Rail freight volumes are an indicator of China’s goods-producing and goods-consuming economy, not just manufacturing, construction, agriculture, and the like, but also consumer goods. Thus they’re also an indication of consumer spending on goods. Alas, rail freight volume is collapsing: the first quarter this year puts volume for the whole year on track to revisit levels not seen since 2007.

 

 

 

중국 경제가 강했던 기간에는, 철도화물 운송량이 솟구쳐올랐다. 예를 들어, 2010년은 중국이 경기를 부양하던 해인데, 철도화물 운송량이 1 전에 비해 10.8% 점프했다. 2011년에는 6.9% 상승했다. 2005년부터 2011년까지 44% 상승했던 것이다! 하지만 2011년이 피크였다.

 

While China’s economy was strong, rail freight volumes were soaring. For example, in 2010, when China was pump-priming its economy, rail freight volume jumped 10.8% from a year earlier. In 2011, it rose 6.9%. It had soared 44% from 2005 to 2011! But 2011 was the peak.

 

 

 

2012년에 킬로미터당 ()톤으로 환산한 철도화물 운송량은 단계 감소했고, 2013년에는 침체상태였다. 그런데 2014년에 철도화물 운송량은 5.8% 미끄러졌다. 그리고 2015, 철도화물 운송량은 10.5% 곤두박질쳐서 34 톤이 되어버렸다, 이는 Caixin 따른 것인데, (이들은) 전국 철도 협회(the National Railway Administration) 자료를 인용하고 있는 것이다. 이는 중국에서 통계가 집계되기 시작한 이래 가장 연간 감소폭 기록이다.

 

In 2012, volume in trillion ton-kilometers declined one notch and in 2013 stagnated. But in 2014, volume skidded 5.8%. And in 2015, volume plunged 10.5% to 3.4 billion tons, according to Caixin, citing figures from the National Railway Administration. It was the largest annual decline ever booked in China.

 

 

 

2015년은 인민일보, 공산당의 공식 기관지가 다음과 같이 우아한 방식으로 묘사했던 해였다:

주택경기의 진정과 완화된 국내 수요, 불안정한 수출수요에 발목 잡혀서, 중국 경제는 2015년에 연간 6.9% 팽창했는데, (이는) 4반세기 동안 가장 미약한 실적이다.

 

It was a year that the People’s Daily, the official paper of the Communist Party, described in this elegant manner:

Dragged by a housing slowdown, softening domestic demand, and unsteady exports, China’s economy expanded 6.9% year on year in 2015, the weakest reading in around a quarter of a century.

 

 

 

대목이 바로 이치에 닿지 않는 부분이다: 2015년에 철도화물 운송량이 10.5% 곤두박질쳤는데, 경제는 여전히 6.9% 성장했다고? 내가 마디 하고 싶은데, 정말 이러지 말자.

 

Which is precisely where things stop making sense: rail freight volume plunges 10.5% in 2015, and the economy still increases 6.9%? I mean, come on.

 

 

지난 번에는, Caixin 말하길, 중국의 중앙 계획자들(China’s central planners) 철도화물 운송량을 2020년까지 42 톤으로 늘리는 것이 목표라고 했다. 이는 연평균 성장률 4.3% 가정하는 것이다. 그러므로 최근의 감소는 소비에 기반한 경제로 이행하기 위한 계획의 일부분이 아닌 것이다. 최근의 감소는 전적으로 그와 같은 계획 또는 어떤 계획과도 배치되는 것이다. 이는 장밋빛 시나리오에는 매우 불편한 기록인 것이다!

 

At the time, Caixin said that China’s central planners aimed to increase rail freight volumes to 4.2 billion tons by 2020. This would assume an average annual growth rate of 4.3%. So these declines are not part of the planned transition to a consumption-based economy. They’re totally against that plan or any other plan. They’re very inconvenient for the rosy scenario!

 

 

그러고 나서 2016 1분기가 왔다.

철도화물 운송량은 전년대비 9.4% 곤두박질쳐서 7 88백만톤이 되었다, 이는 중국 철도협회(China Railway Corporation) 데이터에 따른 것인데, 오늘자 인민일보에서 인용한 것이다. 이와 같은 비율로는, 2016 철도화물 운송량이 2014년에 비해 20% 감소할 것인데, (2014) 이미 감소를 기록한 해였던 것이다! 이와 같은 비율로는, 2016년의 운송량이 지난 2007년에 기록했던 수준 정도에 놓이게 것이다!

 

Then came the first quarter of 2016.

Rail freight volume plunged 9.4% year-over-year to 788 million tons, according to data from China Railway Corporation, cited today by the People’s Daily. At this rate, rail freight volume for 2016 will be down 20% from 2014, which had already been a down year! At this rate, volume in 2016 will end up where it had been in 2007!

 

 

 

중국은 질척거리는 국내 수요, 아마도 질척거리는 해외 수요, 걷잡을 없는 과잉설비, 식어가는 투자, 이보다 높을 없는 악성 부채의 산더미, 그리고 백만가지쯤 되는 다른 여러 국내 문제들로 인해 절뚝거리고 있는데 아마도 제조업에 기반한 경제에서 소비에 기반을 경제로 이행하려 노력하고 있는 중일 것이다.

 

China —hobbled by soggy domestic demand, perhaps even soggier demand overseas, rampant factory overcapacity, cooling investment, an insurmountable mountain of bad debt, and a million other domestic problems — may be trying to transition from a manufacturing-based economy to an economy based on consumption.

 

 

그러나 소비재 조차도 수송되어져야만 하는 것이다, 심지어 온라인에서 구매된 상품도 그러하다! 오직 서비스만이 수송을 많이 촉발시키지 않는다. 하지만 서비스 판매실적이 지난 2 동안 급증해서, 철도에 의해 수송되는 상품에 대한 수요가 추락하는 것을 절반만이라도 상쇄시켜줄 있는 정도인지에 대해서는 매우 의심스럽다.

 

But even consumer goods must be transported, even those purchased online! only services don’t require much transportation. But we doubt that service sales have jumped in two years to the extent that they would even halfway make up for the crashing demand for goods transported by rail.

 

 

세계은행은 중국경제가 2016년에 6.7% 성장할 것이라고 예측하고 있고, IMF 수치가 6.5%인데, 중국 정부에 의해 발표되는 GDP 수치를 그대로 받아들이는 것이다. 그들은 누구의 주장을 비판 없이 수용하는 것인가? 이는 2016년을 다른 (기록적인) 해로 만들 것이다, 철도화물 운송량은 암울하게도 10% 정도나 곤두박질치는 반면에, 경제성장률은 거의 7% 솟구치게 되는 것이다 이는 중국을 세계에서 가장 빠르게 성장하는 경제국 하나로 만들 것이다. 이런 식으로, 대단히 난해한, 정부에 부과된 수학 계산 과정에서 무언가가 앞뒤가 맞지 않고 있다.

 

The World Bank just figured that China’s economy would grow 6.7% in 2016, the IMF pegs it at 6.5%, both kowtowing to the GDP declarations issued by the Chinese government. Whose Kool-Aid have they been drinking? This would make 2016 another year when rail freight plunges by a dismal 10% or so while economic growth soars nearly 7% – which would make China one of the fastest growing economies in the world. So something in this convoluted, government-imposed math doesn’t add up here.

 

 

 

이를 세계 경제의 주요 위험요인으로 봐야 한다: 누구도 세계에서 두번째로 경제국 내부에서 무슨 일이 진행되고 있는지 제대로 알지 못하고 있다, 아마 중국 정부조차도 모르고 있을 것이다. 그리고 아마도 정말 모두가 심지어 (중국경제의) 하드랜딩(hard-landing) 소리 높여 경고하는 구루들 조차 여기에 해당할 있다고 보는데 중국의 성장률과 세계의 상품에 대한 중국의 수요를 과대평가하고 있을 가능성이 높다.

 

Add this to the major global risks: No one knows what’s going on in the second largest economy in the world, perhaps not even the Chinese government. And perhaps just about everyone – possibly even the much-maligned hard-landing gurus –overestimates China’s growth and its demand for global goods.

 

 

 

중국에서 높은 임금인상이 이루어진 년을 거치고 나자, 값싼 노동력의 공급은 끝나가고 있다. 노동비용이 치솟음에 따라, 제조업 기지들은 값싼 노동력이 있는 나라들로 옮겨가고 있다, ( 결과) 중국의 도시지역에 있는 농민공들(migrant laborers) 일감이 줄어들고 있다. 다른 선택의 여지가 거의 없기 때문에, 그들은 고향마을로 돌아가기 시작했다. 이는 중국에게 막대한 도전들을 남기는 것이다, 부채를 짊어진 중국 경제가 그런 도전을 감당할 있는 여력이 거의 없는 바로 시점에 그러한 것이다. 다음 글을 읽어보시길… (링크)중국은 “전 세계를 새로운 경제 위기로 몰아넣을 있다”.

 

After years of big wage increases in China, the supply of cheap labor is coming to an end. As the cost of labor has soared, the manufacturing base is migrating to cheap-labor countries, leaving less work in Chinese cities for migrant laborers. With few options left, they’ve started to return to their villages. This leaves China with massive challenges, just when its debt-burdened economy can least afford them. Read… China“Could Push Whole World into Fresh Economic Crisis”

 

 

 

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